• Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vestigingsplaats Onderzoek

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Een vestigingsplaatsonderzoek (of: vpo) is een haalbaarheidsonderzoek of marktstudie speciaal voor winkels, die vooraf kan gaan aan het openen van een nieuwe vestiging.

Ook voor bestaande winkels die gaan uitbreiden of verhuizen kan eerst een vestigingsplaatsonderzoek worden uitgevoerd.

Een vestigingsplaatsonderzoek (of: vpo) is een haalbaarheidsonderzoek of marktstudie speciaal voor winkels, die vooraf kan gaan aan het openen van een nieuwe vestiging. Ook voor bestaande winkels die gaan uitbreiden of verhuizen kan eerst een vestigingsplaatsonderzoek worden uitgevoerd.

Bij een vestigingsplaatsonderzoek wordt doorgaans naar de volgende factoren gekeken:[1]

Geografische gegevens, bijvoorbeeld bereikbaarheidDemografische gegevens, bijvoorbeeld met betrekking tot koopkrachtBestedingscijfers in de betreffende brancheSterke en zwakke punten van het gekozen pandEen analyse van de concurrentie

Samen met het ondernemingsplan voor de nieuwe vestiging levert dit onderzoek een omzetprognose op. Deze omzetprognose is van belang voor winkeliers en winkelorganisaties maar ook voor kredietinstellingen zoals banken om de haalbaarheid en kansen van de nieuwe winkel te beoordelen.[2] Een bank verstrekt meestal geen lening als er geen goed vestigingsplaatsonderzoek onderdeel uitmaakt van het ondernemingsplan van een winkelier.[3] Winkelorganisaties en vastgoedbeleggers gebruiken vestigingsplaatsonderzoeken om de haalbaarheid van hun winkelprojecten of beleggingsobjecten te toetsen.

Een vestigingsplaatsonderzoek is een marktonderzoek voor fysieke winkelvestigingen, niet voor webwinkels.

 

 

 


© 2024 Franchisekamer. Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door Website-maker.nl

franchise logo